Skip to content

愛-love-cinta!

June 4, 2009

[AWAS: Artikel ini mengandungi spoiler :P]

Semalam, tiba2 je rasa nak tengok citer Kiamat Sudah Dekat, citer Indonesia lepas dengar balik ceramah dari Ustaz Hasrizal mase SC08. Siapa nak dengar ceramah tu, sila klik sini!

Dalam ceramah ustaz, ustaz gunakan video di bawah ini.

Bila tengok video ni, memang gelak ar. Tapi hakikatnya memang ada yang tak tau agama sendiri. Literally speaking! Jangan sampai satu masa nanti, anak-anak cucu-cucu kita pulak yang sampai kene kuarkan I/C dulu, baru tau agama apa yang didaftarkan atas nama mereka. Nauzubillahiminzaalik!

Seperti yang saya tulis di entri sebelum ni, hidayah Allah itu besar. Allah boleh bagi pada siapa2 saja yg Dia kehendaki. Samalah macam Fandy dalam citer ni, dia dapat hidayah melalui penampilan Sarah yang berhijab, dan lain daripada gadis lain. Sampai satu tahap, cinta pada Sarah mendorong dia untuk melakukan apa saja untuk menikahi Sarah.

Tapi, untuk menikahi Sarah, perlu lulus syarat2 yg diberikan oleh ayah Sarah ni:

1. Belajar solat.

2. Belajar baca Quran.

3. Tunggu dulu, nanti citer😛

Dan disebabkan hidayah itu juga, Fandy berjaya menyedarkan kedua orang tuanya tentang solat dan kiamat. Inilah dia, hidayah yang Allah berikan pada sesiapa yang Dia kehendaki. Dari cinta manusia, dalam sedar tak sedar, Fandy juga mencari cinta Allah. Fandi boleh solat dan baca Quran dalam masa sebulan saja! Hebatnya kuasa cinta!🙂

Tapi, walaupun dia dah belajar solat dan baca Quran dalam masa yang sangat singkat, ayah Sarah masih rasa Fandy tak layak untuk Sarah. So, ayah Sarah bagi syarat ke-3: Belajar ilmu ikhlas!

Hah, camana pulak nak belajar ilmu ikhlas? Jenuh Fandy baca buku, tapi macam iman jugak lah, keikhlasan bukannya boleh diwarisi, boleh dibeli. Kan?

Sampailah tiba masanya rival Fandy datang. Seorang lelaki yang asal dari keluarga baik2, belajar di Mesir, siap M.A student lagi hah. Siapa tak nak calon suami yang hampir perfect gitu kan?

Tapi, sesungguhnya ikhlas tu akan datang jika cinta kepada manusia itu juga menghasilkan cinta kepada Allah.

 

p/s: To be continued.. insyaAllah🙂

2 Comments leave one →
  1. June 8, 2009 21:48

    tu diaaaaaaaaaaaaa….
    出たっ!って感じ!:P
    hahahahahahaha.
    adehhhh…
    the only reason made me drop by a comment here was, because of the title of the entry!😛
    yeah someone in LOVE finally.
    but she kept to herself all the way so far.
    opssss let’s not talk about it then😛
    waiting for the continues~
    cpt2 smbg!😉

  2. ZaliZabrina permalink*
    June 9, 2009 14:12

    hehe..kalo psl cinta cpt je org tgk kan..x kira sape..😛
    me too haven’t dropped by your blog lately..
    sibuk crk kija..hehe
    i will though..wait for me arr..
    also wait for the continue k..😛

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: